Snart kan din elbil köras på saltvatten

Forskare vid University of Sydney har tagit fram ett batteri med fyra gånger så stor lagringskapacitet som dagens litium-batterier – tillverkat av havssalt.

Batteriet är konstruerat av natrium-svavel, en typ av smält salt som kan utvinnas ur havsvatten, vilket gör det både billigare och mer miljövänligt än befintliga alternativ.

– Detta är ett betydande genombrott för utvecklingen av förnybar energi. Det här batteriet kan dramatiskt minska kostnaderna samtidigt som det ger fyra gånger så mycket lagringskapacitet som litium, säger Dr Shenlong Zhao, forskningsledare i projektet till nyhetsbyrån AAP.

Dagens litiumbatterier, som används i alltifrån elbilar till mobiltelefoner, tillverkas av sällsynta jordartsmetaller som litium, grafit och kobolt. Brytningen är redan idag en miljöbov som slukar enorma mängder vatten och orsakar stor markförstöring. Efterfrågan på litium beräknas samtidigt växa 18 gånger till 2030 jämfört med idag bara inom EU, och nästan 60 gånger till 2050, för att täcka behovet av batterier när allt fler sektorer ska elektrifieras.

Saltbatterier har funnits i 50 år, men hittills har de haft en kort livscykel och låg energikapacitet, vilket gjort dem till ett sämre alternativ. Men det nya batteriet som teamet vid University of Sydney presenterade i början av december är annorlunda. För att öka lagringskapaciteten ändrade forskarna elektroderna så att svavlets reaktivitet förbättrades. Resultaten visade ”superhög kapacitet och ultralång livslängd vid rumstemperatur”, berättar Shenlong Zhao i en artikel i Australian Associated Press.

Eftersom det finns i princip obegränsad tillgång på havssalt kan den nya teknologin vara ett skalbart alternativ till litiumjonbatterier.

– När solen inte skiner och vinden inte blåser behöver vi högkvalitativa lagringslösningar som inte belastar miljön och som är lättillgängliga på lokal eller regional nivå, säger Zhao. Batterilösningar som tillverkas med oändliga resurser som natrium har också potentialen att garantera större energisäkerhet och möjliggöra att fler länder ansluter sig till förnybara energikällor.

Än så länge är saltbatteriet bara en prototyp, men forskarna planerar nu att förbättra och kommersialisera de nya battericellerna.