Förnybar el – på riktigt!

ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.

skaffa ETC EL

Ett enkelt elavtal utan bindningstid – du betalar bara för elen du använder, plus en månadsavgift på 49 kr, varav 19 kr går till nya solceller.

Ny rapport: ”Det behövs åtgärder som ökar klimaträttvisan”

En ny rapport visar att män i storstäder får stora statliga subventioner för att köra elbil som förmån, medan kvinnor som åker kollektivt får betala extra skatt. Svensk Kollektivtrafik varnar för ett orättvist skattesystem som underminerar klimatpolitiken.

Förnybar el – på riktigt!

ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.

skaffa ETC EL

Ett enkelt elavtal utan bindningstid – du betalar bara för elen du använder, plus en månadsavgift på 49 kr, varav 19 kr går till nya solceller.

Skattesystemet för löneförmåner snedvrider klimatpolitiken och förstärker sociala orättvisor. Det menar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik i en ny rapport som visar att män, höginkomsttagare och storstadsbor är de största vinnarna på dagens subventioner för elbilar som förmånsbilar – medan kvinnliga låginkomsttagare som reser kollektivt får betala.

Påskynda elektrifieringen – utan att gynna männen

Rapporten analyserar hur beskattningen av olika typer av reseförmåner påverkar både klimatarbetet och rättvisan i samhället. Om en anställd får en elbil som löneförmån får hen omfattande subventioner från staten – i många fall till ett värde av 114 000 kronor eller mer.
Om samma arbetsgivare istället erbjuder ett årskort i kollektivtrafiken beskattas det som en löneförmån, vilket kan kosta uppemot 10 000 kronor extra för den anställde.
– Det behövs incitament för att påskynda elektrifieringen av vägtrafiken, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik. Men att subventionera manliga höginkomsttagare i storstäder med hundratusentals kronor – samtidigt som kvinnliga låginkomsttagare får betala tusentals kronor för kollektivtrafik – är både orättvist och dålig klimatpolitik.

Stora skillnader i vem som gynnas

Rapporten visar tydliga köns- och inkomstskillnader: åtta av tio med förmånsbil är män, och de flesta bor i storstadsområden. Medelinkomsten för personer med förmånsbil är mellan 60 och 120 procent högre än för befolkningen i stort. Subventionerna växer dessutom i takt med inkomsten – vilket ytterligare gynnar högavlönade män i storstäderna.
Den typiska kollektivtrafikresenären, enligt rapporten, är en kvinna med låg inkomst, som bor i eller nära en större stad. Till skillnad från förmånsbilisten får hon ingen ekonomisk fördel – tvärtom riskerar hon att få betala extra för att arbetsgivaren erbjuder ett periodkort.

”Klimatsmarta val bör premieras”

Svensk Kollektivtrafik menar att dagens skattesystem bromsar klimatomställningen och uppmanar regeringen att agera för större klimaträttvisa. Medan eldrivna bilar spelar en viktig roll i övergången till ett fossilfritt samhälle, påpekar organisationen att över 95 procent av kollektivtrafiken redan körs på el eller förnybara drivmedel.
– Varje person som väljer tåget eller bussen framför bilen minskar både sina egna och samhällets klimatutsläpp. Det borde uppmuntras, inte straffas, säger Lars Sandberg, transportpolitisk expert på Svensk Kollektivtrafik.