Den här texten publicerades ursprungligen i Dagens ETC.
En långtradares utsida brukar på sin höjd användas åt företagsloggor och reklambudskap. Men de senaste två åren har ett projekt lett av Scania undersökt möjligheten att i stället göra långtradare till rullande solcellsanläggningar. Nu har en lastbil med solceller kopplade till drivlinan, den första i sitt slag i världen enligt Scania, börjat testas på svenska vägar för att se hur lösningen fungerar i praktiken.
– Om det fungerar här så fungerar det överallt, det är tanken med att göra testet i Sverige. För det är klart att om man är i Australien, södra Europa eller Mellanöstern till exempel, så får man en helt annan utväxling på solenergin, säger projektledaren Eric Falkgrim på Scania.
Lastbilen som testas är i grunden en dieseldriven laddhybrid, med ett släp som nästan helt är täckt med tunnfilmssolceller från det svenska företaget Midsummer. Släpet har fått ett extra batteri på 200 kWh som kompletterar dragbilens batteri på 100 kWh, samt ett kylsystem som ser till att batteriet inte blir överhettat.
Varför valde ni inte att använda en helt elektrisk lastbil istället?
– När vi drog igång förstudien 2019 fanns så att säga inte komponenterna tillgängliga i vår bygglåda för att köra helelektriskt på det här sättet. Åkeriet som är med i projektet kör dessutom tungt industriellt gods, laster på 64 ton som körs ungefär 300 kilometer per dag. Detta är svårt att få till räckviddsmässigt även med dagens teknik, säger Eric Falkgrim.
Avsedda för hustak
Tunnfilmssolcellerna som används i testet är egentligen avsedda för hustak, men har i projektets förstudie visat sig tåla en mer fartfylld tillvaro.
– De fungerar förvånansvärt bra och har klarat sig i flera år på lastbilssläp.
Enligt de första teoretiska beräkningarna minskar solcellerna dieselförbrukningen för en lastbil som körs i Sverige med 5–10 procent, vilket motsvarar ungefär 500 mils extra räckvidd om året. Det innebär också 35 000–40 000 kronor lägre bränslekostnader, enligt Eric Falkgrim.
– Men det är konservativt räknat. Vi förväntar oss större bränslebesparing i testerna.
Besparingarna kan också bli större i takt med att effektivare solceller blir kommersiellt tillgängliga. De solpaneler som monterats på lastbilen har en verkningsgrad på 15 procent.
– Om man tittar 5–10 år framåt i tiden så kommer flexibla solceller, som de som används här, förhoppningsvis ha en verkningsgrad på 25–30 procent och i alla fall högre än i dag, säger Erik Johansson, professor vid Uppsala universitet, som arbetar med solcellsutveckling i projektet.
Vill inspirera branschen
Effektivare solceller är viktigt för att solcellsdrivna lastbilar ska bli kommersiellt gångbara, tror Eric Falkgrim på Scania.
– En annan faktor är att monteringen av solpanelerna behöver bli mer kostnadseffektiv, genom att ha med solpanelerna från början, i stället för att hänga på dem och koppla in dem i efterhand.
Förhoppningen är att projektet ska inspirera fler företag att utveckla konceptet.
– Jag ser det här som ett sätt att trigga branschen, och visa att här finns en stor potentiell marknad, säger Eric Falkgrim.