Flygande eltaxi kan bli verklighet i Skellefteå

Bilar som färdas i luften är inte längre science fiction. Tidigare i år ­klassade ­Slovakiens transport­myndighet den flygande bilen Aircar som luftvärdig. I Tyskland har företaget Lilium testat en eldriven ­tvåsitsfarkost som ska ­kunna gå så snabbt som 300 kilometer i timmen. Nu vill ett kinesiskt bolag provköra sitt nya eldrivna flygfordon X2 i Skellefteå.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Dagens ETC.

X2 räknas som en el­driven ­eVTOL, vilket står för Electric Vertical Take Off And Landing och syftar på farkoster som kan lyfta och landa vertikalt samt stå stilla i luften, som en drönare. Det finns en hel ­uppsjö av olika eVTOL-­modeller men X2 har alltså fördelen att drivas med el. Representanter för tillverkaren Xpeng besökte mässan eCar Expo i Stockholm i maj och visade upp sin skapelse, samt uppgav att företaget var intresserad av testa modellen i Skellefteå.

Varför Skellefteå då? Jo, den gamla guldstaden profilerar sig numera som en pionjär i den gröna omställningen, och även den lokala flygplatsen vill vara med i det arbetet. Skellefteå ­Airport deltar i olika projekt som till exempel syftar till att utveckla el- och vätgasflyg samt fossilfritt flygbränsle. Sedan 2021 ingår flygplatsen i ett samarbete med bland annat Northvolt och Luleå tekniska universitet där de utforskar möjligheterna att köra någon slags eVTOL som flygtaxi mellan batteri­fabriken och den lokala flygplatsen. En sträcka på 25 kilometer som tar en halv­timme med bil, men åtta minuter med flygtaxi.

Konsortiet försöker reda ut hur det ska fundera med ­infrastruktur, rådande luftrumsregler, och inte minst ur säkerhetssynpunkt. Eldrivna luftfarkoster behöver nämligen laddas med hjälp av kraftfull elektronik och hög spänning, men möjligheterna till detta begränsas av regler om elektromagnetisk strålning.

Unika förutsättningar

I projektet med teststräckan medverkar förutom Skellefteå Airport även Skellefteå Kraft, Luleå tekniska universitet, Northvolt, affärsflygbolaget Jonair och ACR, som driver flygtrafikledning vid 17 svenska flygplatser.

– Vi har fått ihop en bred konstellation som kommer att kunna bidra med olika kunskaper och infallsvinklar. När vi är klara är målet att utvecklare av eVTOL-farkoster ska kunna nyttja sträckan. Att kunna testa och ­utveckla i kallt klimat och mörker är en förutsättning för att få farkosterna certifierade. Detta tillsammans med den ­kunskap kring elektrifiering som finns i regionen ­skapar unika förutsättningar, säger Robert Lindberg, vd för ­Skellefteå flygplats i ett ­pressmeddelande.

Aleksandra Pogorzelska