ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.
Under onsdagen invigde Johan Jenny Ehrenberg ETC Bilpool i Västerås, den första orten som ställer elbilar till förfogande för ETC El-kunder och ETC-sparare. ”Första timmen fick vi 67 nya medlemmar i bilpoolen, gensvaret är enormt!”
Johan Jenny Ehrenberg invigde elbilspoolen i Västerås under onsdagen, tillsammans med Ann Löfqvist, bilpoolsmedlem och Hans Eek, arkitekt.
Förnybar el – på riktigt!
ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.
Ett enkelt elavtal utan bindningstid – du betalar bara för elen du använder, plus en månadsavgift på 49 kr, varav 19 kr går till nya solceller.
ETC startar nu en ebilspool i liten skala, i samarbete med GoRide. Bakgrunden är att de bilpooler som finns vid ETC Bygg:s hyreshus i Växjö och Västerås visat sig bli Sveriges mest nyttjade bipooler för hyresgäster. – 80 procent av de som bor i det här huset har använt bilen, vilket är bäst i Sverige, säger Johan Jenny Ehrenberg.
Hen befinner sig på Rangtan i Västerås, utanför ETC Bygg:s hyreshus, vars tak täcks av solceller. Redan när huset invigdes och Ann Löfqvist var en av de hyresgäster som flyttade in, tänkte hon att husets elbilspool borde öppnas, även för andra. – Nu gör vi det. Vi hoppas att det ska leda till att fler väller ETC El, det enda elbolaget i Sverige som ger allt överskott till solceller för att tränga undan fossil energi. Våra existerande bilpooler har visat att en delad bil dessutom kan vara en effektiv lösning för att minska bilberoendet. säger Johan Jenny Ehrenberg.
Ann Löfqvist bokar och låser upp bilen via GoRide-appen. Hon tycker att det är skönt att ha tillgång till bil utan att behöva ta ansvar för allt praktiskt.
”Det är smidigt”
Ann Löfqvist har använt bilpoolen i flera år. – Jag rider med min dotter en gång i veckan och då brukar jag boka bilen. Förutom det, när jag storhandlar. Det är väldigt smidigt! Hon tar fram sin telefon och visar hur det går till att boka, låsa upp och starta bilen, allt genom GoRide-appen. – Medlemskapet kostar inget. Jag betalar bara för själva användandet. För 70 kronor kan jag använda bilen i en och en halv timme. Bokar jag längre tid än så betalar jag 17,50 per kvart. Jag betalar i efterhand, genom faktura.
Hellre bilpool än egen bil
Det är en frihet att slippa äga en bil, konstaterar Ann. – Det är bra för min ekonomi, men också så skönt att slippa allt praktiskt kring besiktning, service, tvätt och sådant. Sedan känns det också bra att vara fler som delar på en bil, för miljöns skull. Bredvid henne står arkitekten Hans Eek, som gör energiberäkningar för ETC Bygg. Han berättar att ytterligare en fördel med elbilspooler är att mindre yta går åt till parkeringsplatser. – När du bygger hyreshus måste du också se till att de boende har p-platser, normen är 0,8 p-platser per lägenhet. Men har du en bilpool sänks kravet. Vi har några p-platser vid huset och behövde hyra ytterligare åtta platser i ett p-hus här i närheten. Men de används inte, för hyresgästerna föredrar över lag bilpoolen istället för att ha egen bil.
Enormt gensvar
Det har gått ett dygn sedan ETC lanserade elbilspoolen. Trots att lanseringen skett i liten skala, med Västerås som enda ort där ETC El-kunder och ETC-sparare idag kan boka elbilar, är gensvaret enormt. Det stannade inte vid 67 nya medlemmar i bilpoolen den första timmen. – Vi har hittills fått in 220 medlemsansökningar. Intresset är oväntat stort, säger ETC:s Annelie Norell.
Vill snabba på processen
Den närmaste tiden kommer elbilspoolen att vidgas till fler orter, som Växjö och Katrineholm. Därefter Malmö och Hultsfred. – Vi bygger bilpoolen där vi har egna solanläggningar. Det är först då vi kan skapa maximal klimatnytta och öka den egna konsumtionen av egenproducerad el, utan att behöva köpa/sälja el till elnätet. Stockholm kommer att dröja lite, för där har vi inte solceller än, men tanken är att vi ska låna tak för solceller även där. Bilpoolen ska växa: Stockholm, Göteborg, vi hoppas på väldigt många fler orter. Till följd av det stora intresset för bilpoolen – medlemmar har strömmat till från hela landet –bedömer Johan Jenny Ehrenberg att utbyggnaden av elbilspoolen kommer att ske snabbare än det först var tänkt. – Jag tänkte mig att vi utvidgar med en ort i månaden, men vi får nog snabba på den processen, med tanke på hur många ETC El-kunder som vill vara med. Det gör mig väldigt glad!