De byggde en husbåt som går på solel

Vem har inte upplevt en andlöst vacker utsikt och önskat att hålla den kvar? Paret ­Lotta Broman och Urban Erixon hittade ett sätt. De byggde en eldriven husbåt.

Vem har inte upplevt en andlöst vacker utsikt och önskat att hålla den kvar? Paret ­Lotta Broman och Urban Erixon hittade ett sätt. De byggde en eldriven husbåt.
– Tänk att alltid ha strandtomt med en utsikt som dessutom varierar, säger Lotta Broman.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Dagens ETC.

Vi är nog många som någon gång drömt om att bo på en husbåt, om inte permanent så i alla fall under den varma års­tiden. Husbåtslivet framstår som det bästa av två världar: med sommarstugans bekvämlighet och båtlivets frihet.

– Jo, idén föddes när vi låg med två kajaker bredvid varandra och njöt av en havsutsikt. Tänk att alltid ha strandtomt och en utsikt som dessutom kan variera! säger Lotta Broman.

I botten fanns också en önskan om en mer permanent gemensam plattform, något eget tillsammans.

– Jag bodde i södra Finland när vi träffades och Urban här i Norrbotten, och vi hade svårigheter att veta var vi skulle bo nånstans, så det bidrog ­också till att drömmen fick ­fäste och växte mer och mer, säger Lotta Broman.

– Från början hade vi stora planer på en husbåt med två våningar och kristallkronor, berättar hon vidare.

– Men det krympte, säger hon och skrattar.

Det blev till sist en enplansbåt på 23 kvadratmeter invändigt, 40 kvadratmeter allt som allt.

Men det som var helt klart redan från start var att båten skulle vara eldriven.

– Ja, vi tittade på vätgas till en början, men det var för dyrt, så det blev solel, säger Lotta Broman.

Lotta Broman och Urban Erixon, som numera är pensionärer, har byggt hela båten själva, bortsett från underredet med glasfiberpontoner och plattformen som huset flyter på.

Husbåten är verkligen en ­flytande sommarstuga med havsutsikt. Inuti finns ett allrum, med styrningen, en köks­avdelning och en vedeldad braskamin för regniga, ruggiga dagar.

– Sen har vi sovavdelningen med dusch och toalett och ett litet verkstadsutrymme där allt som har med solinstallationen att göra ryms. Man saknar ingenting, säger Lotta Broman.

Läs hela reportaget i Dagens ETC.

Husbåten Modus Vivendi

Längd: 10,5 meter.

Bredd: 4 meter. 

Höjd: 4 meter.

Solpaneler: 10×250 W.

Batteribank: 450 Ah (8 st AGM-batterier).

Elmotorer: 2×10 kW

Toalettsystem: Separett ”Villa 9000, en urinseparerande toalett där urinen samlas i en tank under båten (töms i latrintömnings­stationer i hamnarna) och det ”fasta” i en särskild behållare (en plastsäck som man kan lägga i ”brännbart” vid sopsortering eller kompostera hemma i trädgården).