Den här artikeln publicerades ursprungligen i Dagens ETC.
Framtiden är här. Eller inte just här, men i en hangar någonstans vid Grant Countys internationella flygplats ett par mil öster om Seattle i nordvästra USA.
I tisdags lyfte nämligen prototypen till ett helelektriskt passagerarplan från flygplatsen. Och som beskrivningen antyder skedde jungfrufärden utan att ett endaste gram fossilt drivmedel förbrändes.
– Det här är historia. Vi har inte sett tekniken för att driva flygplan ändras sedan vi gick från kolvmotorn till turbinmotorn. Det var på 1950-talet man senast fick se en helt ny teknik användas, sade Gregory Davis, vd och styrelseordförande för Eviation, det israeliska företaget bakom flygplanet, till CNN Business i samband med pilotflygningen.
Samlat flygdata
Totalt var Alice, som planet döpts till, i luften i åtta minuter och som högst nådde det en dryg kilometer över marken. Vilket inte ska ses som ett antiklimax. Flygningen var i första hand till för att samla in flygdata till ingenjörerna, data som närmast ska användas för att jämföra flygplanets prestanda i luften med tillverkarens modeller och simuleringar av hur samma flygplan förväntades fungera i skarpt läge.
– Efter det kommer vi att förstå vad vi behöver göra härnäst, sade Gregory Davis till CNN.
Färdigutvecklat är elplanet tänkt att kunna frakta två piloter, nio passagerare, knappt 400 kilo last och hålla sig i luften i upp till två timmar, vilket ger en räckvidd på drygt 80 mil i en hastighet av cirka 460 km/h.
Återkommande förseningar
Exakt vad ”färdigutvecklat” innebär är oklart. Projektet har dragits med återkommande förseningar. Till exempel var tisdagens jungfrutripp ursprungligen tänkt att ha genomförts redan i februari, något som dåligt väder och intern turbulens inom företaget satte stopp för.
Eviation själva har satt 2026 eller 2027 som slutdatum inför kommersiell lansering av flygplanet. Alice är tänkt att produceras i tre olika varianter; förutom ovan nämnda modell ska också en last- och en premiumversion byggas, med 12,7 kubikmeters lastutrymme respektive plats för endast sex passagerare.
Trots att Alice ännu är långt från att börja trafikera kommersiellt har ett okänt antal plan redan köpts in av bolaget Capeair, som hoppades på att kunna trafikera rutten mellan Boston och Cape Cod i nordöstra USA från och med 2023.
Adolfo Diaz
Sverige i bakhasorna
Även i Sverige pågår fossilfria flygplansprojekt, bland annat i Göteborg, där Heart Aerospace för närvarande arbetar på ett passagerarplan som ska kunna ta upp till 30 passagerare och ha en räckvidd på 200 km.