Eltaxi som laddas trådlöst testas i Göteborg

Volvo ska testa eltaxibilar med trådlös laddning i ett projekt som nu startar i Göteborg. Försöket med 18 laddbara Volvo XC40-suvar ska pågå i tre år.

Volvo ska testa eltaxibilar med trådlös laddning i ett projekt som nu startar i Göteborg. Försöket med 18 laddbara Volvo XC40-suvar ska pågå i tre år.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Dagens ETC. 

Nyligen drog Volvo Cars igång en försöksverksamhet med eltaxibilar i full trafik. Taxibolaget Cabonline, där bland annat Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne ingår, ska köra bilarna som laddas med en ny trådlös laddningsteknik. Att tekniken ska testas just på taxibilar beror på att det är fordon som körs högintensivt, där laddinfrastrukturen innebär en särskild utmaning, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Cars, till Dagens ETC.

– Vi ville stresstesta tekniken. Då passar en verksamhet som taxi, som har lång körsträcka, upp till 30 och 50 mil om dagen, med stillastående däremellan. Det räcker inte att ladda under natten, bilen måste kunna laddas ofta, vid taxistationen och andra platser där bilen ändå behöver stanna.

Snabbladdning

Laddningen fungerar enligt samma princip som vid trådlös laddning av mobiltelefoner. På bilens undersida sitter en mottagare som placeras rakt ovanför en laddplatta i väg­banan. Laddningen startar ­automatiskt när en bil som är ansluten till systemet parkerats i rätt läge, och utan att föraren behöver lämna bilen. 

För att enkelt rikta in bilen mot laddningsplattan används ett 360-graders kamerasystem. När bilen står i rätt position skickar laddstationen energi genom laddplattan som plockas upp av en mottagarenhet i bilen.

Den trådlösa laddnings­effekten kommer att vara mer än 40 kW, vilket gör laddningshastigheterna cirka fyra gånger snabbare än en trådbunden 11  kW AC-laddare och nästan lika snabb som en trådbunden 50  kW DC-snabbladdare.

Laddplattan aktiveras bara om det finns en godkänd mottagare över den, i övrigt går det bra att gå och kliva på plattan. Om något djur tar sig in under bilen under laddning känner systemet av det och laddningen avbryts, enligt företaget Momentum Dynamics som levererar laddstationerna.

Billigare med el

Idag slår de höga dieselpriserna hårt mot transportnäringen, inte minst mot taxibranschen.Trots att även elpriserna skjuter i höjden vore det billigare för taxibilar att tankas med el än med diesel.

– Jag kan inte säga hur ­mycket billigare i siffror det är med dagens priser, men jag kan säga att milkostnaden idag är betydligt lägre med el, säger Magnus Holst, som själv kör elbil.

Text: Karin Holmberg

Ny laddteknik

• Volvo Cars ska testa ny laddteknik med el-suvar i taxitrafik. Projektet sker i samarbete med taxiföretaget Cabonline och laddteknikföretaget Momentum Dynamics.

• Kommunala Göteborg ­Energi installerar laddstationerna, medan Vattenfall levererar betaltekniken. 

• Projektet är ett av flera inom ramen för Gothenburg Green City Zone, som är en zon där framtidens transportsystem testas.