Antalet elbilar och laddhybrider som exporteras till utlandet fortsätter att öka, enligt ny statistik. De flesta av bilarna har leasats av företag och lämnar landet inom fyra år.
Den här texten är ursprungligen publicerad i Dagens ETC
I fjol exporterades närmare 106 000 bilar. De flesta, 45 procent, var bensinbilar. Exporten av fossilbilar och elhybrid- och gasbilar minskar dock. Däremot säljs allt fler laddhybrider och renodlade elbilar utomlands, enligt ny statistik från myndigheten Trafikanalys.
Större delen av bilexporten sker under de första fyra åren och majoriteten av fordonen är leasingbilar från företag.
Efter bara sex månader i trafik har 11 procent av bilarna lämnat landet. Efter fyra år i trafiken har så gott som samtliga exporter av elbilar genomförts
Stor Finlandsexport
Enligt Trafikanalys ger exporterade bilar nu lika stora utsläpp som de bilar som stannar i Sverige.
– För fem år sedan hade de avregistrerade högre utsläpp än de som blev kvar. Den skillnaden är obefintlig 2020, säger Mikael Levin på Trafikanalys till TT.
En femtedel av bilexporten gick till Finland förra året. Andra mottagarländer är Polen, Tjeckien, Rumänien, Litauen, Holland och Frankrike.
Regeringen vill minska exporten av laddbara bilar eftersom de är subventionerade av staten, och har därför föreslagit att den som köper en bil med klimatbonus ska bli återbetalningsskyldig om bilen exporteras inom fem år.
Förslaget har kritiserats och ska göras om.