Förnybar el – på riktigt!

ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.

skaffa ETC EL

Ett enkelt elavtal utan bindningstid – du betalar bara för elen du använder, plus en månadsavgift på 49 kr, varav 19 kr går till nya solceller.

Världens första soldrivna eltåg är nu i drift

Solceller på taket och på laddstationen. I Australien har ett gammalt diesellok försetts med elmotor och batterier för att klara helt fossilfri transport av passagerare.

Förnybar el – på riktigt!

ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.

skaffa ETC EL

Ett enkelt elavtal utan bindningstid – du betalar bara för elen du använder, plus en månadsavgift på 49 kr, varav 19 kr går till nya solceller.

Solceller på taket och på laddstationen. I Australien har ett gammalt diesellok försetts med elmotor och batterier för att klara helt fossilfri transport av passagerare.

I måndags hade vad tågtillverkaren Byron Bay Railroad Company menar är världens första soldrivna och linjetrafikerande eltåg sin första premiärtur med betalande resenärer.

Tåget tillverkades ursprungligen 1949 och var då utrustat med dubbla dieselmotorer. Nu har det restaurerats och istället försetts med solceller på taket, elmotor, regenerativa bromsar och batterier. Tåget ska trafikera en sträcka på 3 kilometer i New South Wales och väntas locka både turister och lokalinvånare att ta ett klimatsmart alternativ till stranden istället för att använda bilen. Det oelektrifierade spåret där tåget kommer gå har också restaurerats efter att ha stått oanvänt i över 10 år. 

Förutom solcellerna på själva tåget har man även byggt en laddningsstation där taket är försett med 30 000 W solceller. Det innebär att all energi som tåget kommer göra av med kommer produceras av solen.

Tåget avgår en gång i timmen, vilket innebär att batteriet hinner laddas upp tillräckligt för att klara av de dagliga färderna.

Fakta om tåget

Antal passagerare: 100 st

Motor: Dubbla elmotorer med en sammanlagd effekt på 220 kW

Batteri: Klarar 12-15 turer på en laddning.

Laddning: Dubbla 3-fasuttag förser tåget med den ström som behövs.