Energi.

2015-04-09 13:30
Johan Ehrenberg provkör en Tesla. Foto: Håkan Elofsson
Johan Ehrenberg provkör en Tesla.

Utan elbilen stannar Sverige

Det börjar hända nu. Bil för bil sprids den enkla kunskapen. Elbilar är billigare att köra med, de är billigare att äga (nästan ingen service alls) och de är roligare att åka i.

De ger en bättre stadsluft, bättre ljudmiljö, de är genom byte till ännu bättre batteri om tio år helt uppgraderbara och de kommer därför bli äldre än dagens fossila bilar, inte som hobbyprojekt och veteranbil, utan som verkliga fordon. Den som har en elbil idag är vinnare trots att bilen bekämpats och bromsats av politiken och motorindustrin. Vi vet ju varför vi måste byta bilpark. Sverige fungerar inte utan bilen, vårt avlånga land är byggt med vägar och även om man vill ersätta det med järnväg så kommer det ta decennier innan trafiksystemet ställts om till mer kollektivtrafik. Och vi vet att ingen teknik finns för att skapa klimatneutrala fossildrivna bilar, det går inte ersätta med biobränsle eftersom vår jord helt enkelt inte innehåller tillräckligt med biomassa för att driva världens alla explosionsmotorer. Inte om vi och djuren ska ha nått att äta i alla fall. Fossilbilen kommer försvinna för att den måste bort, det är inte åsikt eller förhoppning, det är en vetenskapligt bekräftad nödvändighet och därmed enkel matematik. Ska världen stoppa klimathotet måste oljan sluta brännas i våra motorer.

Det har vi vetat i 20 år nu. Ändå tog industrin och politiken beslutet att satsa på diesel eftersom det skulle minska utsläpp genom att minska åtgången per mil. Men diesel görs av olja och när man producerar diesel producerar man samtidigt… bensin. Så det enda bytet av dieslar i Sverige lett till är att bensin skickas till USA från Europa. Utsläppen totalt minskar inte alls. Det var en låtsaspolitik som motorindustrin gillade eftersom den förlängde nuvarande bilproduktion med 20 år till. Samtidigt har svensk fordonspolitik handlat om att bromsa elbilen. I motsats till grannlandet Norge.
Vi som kört elbil i många år nu skakar bara på huvudet när vi hör fina ord om ”satsningar” oberoende om det är fri parkering eller bilpremie eller påstådd utbyggnad av snabbladdare.
Ord driver inga bilar. Första gången jag talade om elbil på Gotland var fem år sedan. Då lovade kommun och elbolaget att ”visst ska det satsas… snart”. Lilla Gotland skulle nämligen med några snabbladdare kunna bli världens eldorado för elbilar, ön är så kort att du alltid kommer fram och tillbaka vart du än åker om du bara får ladda på i vardera ände eller mitt.

På fem år har sedan inget hänt.

Det är rätt patetiskt, en snabbladdare kostar mindre än två helsidesannonser i våra morgontidningar, det är inte en tung investering ens för en pytteliten kommun.
Istället har vi nu fått snabbladdare som ska kosta mer än att tanka diesel och det ger Vattenfall och Fortum mer i bad will än vad alla miljonannonskampanjer de släpper i år kan rädda.
Varför bekämpas elbilen just i Sverige?
Styrs fordonspolitik bara av omsorg om Volvo?

Elbilen går inte att stoppa längre. Jag har kört alla elbilar, ägt den trevliga Nissan Leaf och kör nu med BMWi3. Den lilla räckviddsförlängaren har jag tankat en enda gång på fem månader.
Jag kommer säkert överväga den nya Teslan och ser fram mot Apples egen elbil. För det är uppenbart att de enda företag som får fart på utvecklingen är de som kommer utanför och tvingar på bilbranschen en omställning. Teslas storhet är inte de 50 milen du kan köra med den, det skulle fler bilar kunna ha. Utan att de slutade prata och började göra. Men borde inte energibolagen, elproducenterna, ha jublat och satsat när elbilarna kom? Jo, men även de har missat loppet. På mitt garagetak har jag 4 000 watt solceller idag. De producerar mer el än min elbil gör av med på ett år. Jag har alltså nu gratis bränsle till min elbil fram till 2050.
Försök slå den kalkylen!

Elbil plus solceller förändrar makten över transportenergin. Att vi på ETC-koncernen nu sätter upp egna snabbladdare är för att vi firar en framgång där vårt lilla företag gör mer solel än alla andra i Sverige. Det är vårt lilla bidrag till klimatpolitiken. Men vi gör det också för att vi faktiskt älskar att köra elbil. Så rent, så tyst, så enkelt!