Förnybar el – på riktigt!

ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.

skaffa ETC EL

Ett enkelt elavtal utan bindningstid – du betalar bara för elen du använder, plus en månadsavgift på 49 kr, varav 19 kr går till nya solceller.

Klimatsmart i tonårsgaraget: eldriven A-traktor väcker uppmärksamhet i Arvika

I utkanten av Arvika rullar en ovanlig skapelse fram – en eldriven A-traktor byggd på en Suzuki X90 från 90-talet. Bakom projektet står Finn Midböe, som tillsammans med sina tonåringar förvandlat en havererad A-traktor till ett klimatsmart fordon med eldrift. ”Det började som ett experiment, men blev faktiskt ganska lyckat”, berättar Finn.

Förnybar el – på riktigt!

ETC El levererar endast förnybar el från sol, vind och småskalig vattenkraft, med strikta krav på hänsyn till miljö. Och allt överskott? Det bygger vi solceller för.

skaffa ETC EL

Ett enkelt elavtal utan bindningstid – du betalar bara för elen du använder, plus en månadsavgift på 49 kr, varav 19 kr går till nya solceller.

En eldriven Suzuki X90 som A-traktor är knappast en vanlig syn på svenska vägar. Men enligt Finn Midböe har den egenskaper som passar väl för A-traktorkonvertering, inte minst tack vare att den är tvåsitsig och fyrhjulsdriven.
Intresset för A-traktorer har ökat markant de senaste åren. Vid årsskiftet 2023–2024 fanns det cirka 56 000 registrerade A-traktorer i landet, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2019. Men få av dem är eldrivna. Finn Midböe har bara hört talas om några enstaka – och tycker att det känns vettigt ur klimatsynpunkt att även den delen av fordonsflottan elektrifieras.

En veckas heltidsjobb

Därför har familjen nu elektrifierat en begagnad A-traktor.
Själva arbetet att bygga om A-traktorn för el-drift tog omkring 40 timmar i verkstaden, men desto mer tid gick åt till att fundera och planera.
– Jag är inte särskilt bilkunnig, så det blev mycket googlande och Youtube-tittande. Men med lite händighet kommer man långt, säger han.

Projektet var ett samarbete med tonåringarna Gösta och Karin – ibland mer teoretiskt än praktiskt.
– Tonåringar har ju ibland ett ganska kort attention span, men de har varit med och bidragit.
Kostnaden för bygget landade på omkring 45 000 kronor. Batterierna, som är återanvända från en telestation, blev en av de billigare komponenterna – men Finn överväger nu att byta ut dem mot moderna LiFePO4-batterier för att öka räckvidden. Ett sådant byte skulle gå på omkring 20 000 kronor till.
– Som det är nu räcker batteriet inte hela vägen in till stan och hem igen, så det begränsar användningen lite, förklarar han.

Gullig, tuff och klimatsmart

Dottern Karin är 14 år och får inte köra A-traktorn än. Och ännu har inte Gösta tagit den eldrivna traktorn på längre äventyr. Men de vänner som sett bygget på nära håll är imponerade – kanske mest av själva konstruktionen än av fordonet som sådant.
– Bilen är både gullig och tuff, men det är nog inget för den som vill smälta in, säger Finn med ett skratt.
Fordonet laddas med vanlig elsladd via motorvärmaruttaget, vilket gör det enkelt att tanka med hushållsel. Och med solceller på taket – 14,8 kW installerade sedan 2019 – är eldriften ett naturligt val för familjen, som dessutom kör två elbilar till vardags.
– El-A-traktorn är ett säkrare alternativ än en moppebil och dessutom betydligt billigare, menar Finn. Särskilt för unga förare i 15-årsåldern känns det tryggt med en riktig bil.

Bygget var i första hand pappans idé – även om tonåringarna nappade och var delaktiga i projektet. Familjen är vana vid eldrift och Finn arbetar inom energibranschen, där han bland annat är inblandad i projekt kring pumpkraft och vattenkraft.
– Jag tror att förnybart plus energilager är vägen framåt.
Med sin eldrivna A-traktor visar familjen i Arvika att det går att tänka både klimatsmart och kreativt – även i tonårsgaraget.

Fakta/ Vad kostade det?

• A-traktorn (den var redan A-traktor när familjen köpte den, men där motorn var havererad): 7000 kr.
• Motor och motorkontroller: 10 000 kr.
• Smidesarbeten, motorfästen och monteringsram för batterier och komponenter i motorrummet: 14 000 kr.
• Batterier (5 x 100 ah AGM, begagnade, utbytta från telestation): 4 000 kr.
• Batteriladdare (begagnade): 800 kr (48 V) och 200 kr (12 V)
• Vakuumpump (begagnad): 540 kr 
• Schunt (victron): 990 kr
• Huvudkontaktor (kilovac): 560 kr
• Jordfelsbrytare: 150 kr
• Registreringsbesiktning samt hyra av trailer för att köra till besiktningen: 4 000 kr